Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies). Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, opuść tę stronę.
Akceptuję Polityka prywatności

21. Festiwal Księżnej Daisy: Kwartety epok – Shoven Quartet

28 czerwca 2024

Festiwale, Koncerty

28.06.2024, godz. 18:00
Ewangelicko-Augsburski Kościół Zbawiciela, Wałbrzych
Kwartety epok — Shoven Quartet

Program:
J. Haydn — Kwartet smyczkowy C-dur op. 20 nr 2
A. Panufnik — Kwartet smyczkowy nr 3 Wycinanki
C. Debussy — Kwartet smyczkowy g-moll op. 10

Wykonawcy:
Shoven Quartet:
Wojciech Sojka — I skrzypce
Olivia Bujnowicz — II skrzypce
Wiktoria Błaszczak — altówka
Wojciech Bafeltowski — wiolonczela

Przedstawiony program to eksploracja języka muzycznego trzech kompozytorów, których kwartety smyczkowe pomimo lat, które je dzielą opierają się na idei kształtowania wspólnego, jednorodnego brzmienia. Hydnowski dowcip i elegancja łączy się tu z XX-wieczną ekspresją i melodyjnością opierającą się jednak na klasycznych wzorcach.

Rozpoczynający koncert Kwartet smyczkowy C-dur op. 20 nr 2 Josepha Haydna to jeden z sześciu Kwartetów „Słonecznych” napisanych przez kompozytora w 1772 r. Zbiór ten uważa się za przełomowy w historii muzyki, bowiem Haydn w sposób pionierski, stawiając na równi wszystkie cztery głosy, wyznacza tor rozwoju kwartetu smyczkowego na kolejne 200 lat. W Kwartecie C-dur przeplatane są przepływające między poszczególnymi głosami optymistyczne melodie wraz z mroczniejszymi w charakterze fragmentami – całość podsumowuje zaś finalna fuga będąca pokazem wirtuozerii kwartetowej.

Wpływy pracy nad strukturą i budową formalną utworu słyszalne są także w III Kwartecie Smyczkowym Wycinanki Andrzeja Panufnika. To dzieło inspirowane folklorem stworzone zostało w oparciu o formę łukową, w której każdy motyw można zagrać zarówno od początku jak i od końca. Cały kwartet mieni się barwami i stanowi studium nad nowatorskimi technikami kwartetowej gry kładąc szczególny nacisk na jego brzmienie i współpracę muzyków. Podobnie jak u Haydna melodia przepływa pomiędzy głosami wykorzystując jednak osadzone w XX-wiecznej harmonii inne sposoby pobudzania dźwięku.

Syntezą tych dwóch kompozycji jest Kwartet smyczkowy g-moll op. 10 Claude Debussy’ego, w którym klasyczne wzorce są podstawą do eksploracji współbrzmień harmonicznych wykraczających poza znany dotychczas system tonalny. Wykorzystanie przez Debussy’ego poszczególnych barw każdego z instrumentów tworzy żywy i klimatyczny krajobraz dźwiękowy przywodzący na myśl malowidła impresjonistyczne. Wszystkie cztery części z powtarzającymi się tematami tworzą spójną muzyczną podróż, w której słuchacze będą mogli odnaleźć zarówno uporządkowane struktury, jak i barwne, namalowane smyczkiem obrazy.

 

Bilety: wstęp biletowany

Więcej informacji: filharmoniasudecka.pl