Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies). Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, opuść tę stronę.Akceptuję Polityka prywatności
Popularne miejsca
Kategorie wydarzeń:
Po symbolicznej edycji w 2020 roku Jazz nad Odrą powraca w pełnej krasie. Pięć dni koncertów na trzech scenach, gwiazdy polskiego i światowego jazzu oraz tradycyjne jam session do rana – Strefa Kultury Wrocław odkrywa pierwsze karty tegorocznego programu.
Koncerty, Pokazy, Rodzinne, Spektakle, Warsztaty, Wernisaże, Wystawy
do 8 stycznia 2023, w godzinach otwarcia muzeum
Wystawa prezentuje papierowe pieniądze ze wszystkich emisji banknotów czechosłowackich i czeskich od 1918 roku.
Wystawa prezentuje papierowe pieniądze ze wszystkich emisji banknotów czechosłowackich i czeskich od 1918 roku do współczesności, w tym unikatowe bony z getta w Terezinie. Na ekspozycji można także zobaczyć banknoty polskie z analogicznych okresów w celach porównawczych. Projekt realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.
Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju, ul. Kłodzka 42, 57-340 Duszniki-Zdrój
Zgodnie z obowiązującą ceną wstępu do muzeum.
do marca 2023, w godzinach otwarcia muzeum
Wystawa prac artystki sztuki papieru, Ewy Latkowskiej-Żychskiej
Artystka prezentuje na wystawie prace, które wyrażają jej odczuwanie świata. Są to inspirowane naturą, wielkoformatowe kompozycje z czerpanego przez nią papieru z kozo i polskich roślin. Kolekcja mniejszych formatowo prac to papiery czerpane techniką japońską, generujące bardziej osobiste refleksje, spięte często formą książki. Wystawa tej wybitnej, znanej w świecie artystki, jest szczególnym wydarzeniem w kalendarzu przedsięwzięć kulturalnych Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju.
13 stycznia – 23 kwietnia 2023 r., w godzinach otwarcia muzeum
Prezentacja prac Moniki Rak (wykonanych w technice rysunku szytego i druku na tkanini) oraz Marcina Jędrzaka.
Wystawa historyczna, obrazująca dzieje obozu koncentracyjnego Gross-Rosen w układzie chronologiczno-tematycznym dzieje niemieckiego obozu koncentracyjnego Gross-Rosen. Wystawa eksponuje bardzo bogaty materiał archiwalny: zdjęcia, mapy, dokumenty, przedmioty codziennego użytku.
Wystawa historyczna, obrazująca dzieje podobozów podległych KL Gross-Rosen, znanych pod kryptonimem RIESE (Olbrzym). Ekspozycja zawiera interesujący materiał historyczny, dotyczący budowy kompleksu podziemi w Górach Sowich w czasie II wojny światowej.
Ekspozycja przedstawia przyczyny powstania i rozwój systemów totalitarnych w Europie w latach 1919-1945. Szczególną uwagę zwrócono na problem kształtowania się faszyzmu niemieckiego i powstania obozów koncentracyjnych. W tle przedstawiono los pojedynczego człowieka, byłego więźnia obozu Gross-Rosen i jego rodziny. Ekspozycja prezentuje również fakty związane z totalitaryzmem stalinowskim. Wystawa ma charakter edukacyjny. Jej celem jest upowszechnienie wiedzy na temat polskiego doświadczenia historycznego, kształtowanie postaw patriotycznych młodego pokolenia, wzmacnianie identyfikacji z miejscem pochodzenia i z dziedzictwem kulturowym Ojczyzny.
Ekspozycja przedmiotów codziennego użytku należących do osadzonych w obozie koncentracyjnym Gross-Rosen oddaje atmosferę i autentyzm tego miejsca. Wystawa prezentowana w dawnej tkalni obozowej, uzupełniona relacjami i wspomnieniami byłych więźniów stanowi refleksyjną opowieść o obozowym dniu.
W lewym skrzydle zrekonstruwanego baraku nr 7 odtworzono typową sztubę więźniarską. Zachowano podział na części: sanitarną, dzienną ze stołami i ławami oraz nocną z trzypietrowymi pryczami. Dzięki wspomnieniom i relacjom byłych więźniów mozliwa była tak wierna rekonstrukcja wnetrza. Ekspozycję o charakterze edukacyjnym uzupełniają grafiki przedstawiające sceny z życia obozowego.
Przygotowana przez pracowników Działu Oświatowego Muzeum Gross-Rosen wystawa czasowa „Herosi w pasiakach…” odkrywa nieznaną historię piłkarskich zmagań za drutami hitlerowskiego obozu koncentracyjnego Gross-Rosen. Część wystawy poświęcono również innym dyscyplinom sportowym. W tle pokazano sylwetki więźniów – piłkarzy i bokserów, którzy w warunkach obozowych stanęli do nierównej walki ze swoimi nadzorcami. To także opowieść o barbarzyństwie, terrorze i używaniu sportu do szykanowania więźniów. To historia ludzi zniewolonych i tych, którzy byli panami ich życia i śmierci. Wystawa w wersjach językowych: polskiej, angielskiej, niemieckiej i rosyjskiej.
Wystawa opowiada o losach mieszkańców Białostocczyzny, którzy w maju 1944 r. stali się ofiarami wywózek do nazistowskich obozów koncentracyjnych. Wielu z nich trafiło bezpośrednio do KL Gross-Rosen. Ekspozycja dokumentuje te tragiczne wydarzenia poprzez bogaty materiał archiwalny – dokumenty, listy, fotografie i wykazy ocalonych oraz liczne relacje i wspomnienia byłych więźniów. Wystawa o walorze edukacyjnym, ma na celu pielęgnowanie pamięci o wydarzeniach z czasów II wojny światowej, jej świadkach i ofiarach nazizmu.
W latach 1942-1945 na terenie Dolnego Śląska, Sudetów i Ziemi Lubuskiej powstało prawie sto obozów podporządkowanych KL Gross-Rosen. Wystawa przybliża ich historię, m.in.: AL Fünfteichen, AL Dyhernfurth, AL Langenbielau czy kompleksu podobozów „AL Riese” zlokalizowanych w Górach Sowich. Jednym z elementów wystawy jest film o spektakularnej ucieczce więźniów z Arbeitslager Brieg (obecnie Brzeg).
Poniżej prezentujemy wystawy czasowe Muzeum, dostępne dla zwiedzających w maju, w godzinach pracy Muzeum
01.06-31.10.2022
Wystawa przygotowana przez Dział Oświatowy Muzeum Gross-Rosen opowiada o niepokornych żołnierzach Oddziału Wydzielonego WP mjr Henryka Dobrzańskiego „Hubala”, którzy mimo kapitulacji Warszawy we wrześniu 1939 r. „w mundurach i z bronią w ręku” nadal niestrudzenie walczyli z niemieckim najeźdźcą. Za swoje nadzieje, niezłomny patriotyzm i poświęcenie musieli ponieść jednak wysoką cenę – osadzenie w hitlerowskich kaźniach i obozach koncentracyjnych, także w KL Gross-Rosen. Jak żołnierze – partyzanci mjr Hubala poradzili sobie w warunkach zniewolenia? Jak potoczyły się ich dalsze losy? Odpowiedzi na te pytania odnaleźć można w eksponowanych na wystawie dokumentach, relacjach i wspomnieniach.
11.01-31.03.2023
wystawa czasowa
Ekspozycja przybliża tragiczną historię największego w Krakowie miejsca martyrologii narodu polskiego i żydowskiego. Obóz pracy przymusowej w Płaszowie (Zwangsarbeitslager Plaszow des SS- Und Polizeiführers im Distrikt Krakau) zaczęto budować w listopadzie 1942 r. Miał on tymczasowo służyć wykorzystaniu żydowskiej siły roboczej z getta oraz rozwiązać „kwestię żydowską” w Krakowie. Przekształcony 10 stycznia 1944 r. w obóz koncentracyjny (Konzentrationslager Plaszow bei Krakau) istniał do stycznia 1945 r. Początkowo umieszczano w nim ludność żydowską z krakowskiego getta. Z czasem trafiali do niego mieszkańcy okolic Krakowa, aresztowani przez Gestapo. Przez cały okres funkcjonowania, w wyniku wyniszczającej pracy i systematycznej eksterminacji fizycznej, za drutami płaszowskiego obozu życie straciły tysiące ofiar, głównie Żydzi i Polacy, ale także Węgrzy oraz Cyganie. Wystawa obejmuje 20 plansz z unikalnymi zdjęciami, wspomnieniami więźniów i materiałami archiwalnymi przedstawiającymi Konzentrationslager Plaszow jako miejsce niewolniczej pracy i masowych egzekucji dokonywanych nie tylko na więźniach obozu, lecz także na osadzonych w pobliskich aresztach gestapo. Wystawę przygotował krakowski oddział IPN i będzie ona udostępniona zwiedzającym Muzeum Gross-Rosen w Rogoźnicy do końca marca 2023 r.
Muzeum Gross-Rosen, ul. Ofiar Gross-Rosen 26 58-152 Goczałków
wstęp wolny
27.01.2023
Na terenie byłego obozu koncentracyjnego Gross-Rosen zapłonie Znicz Pamięci a pod Pomnikiem-Mauzoleum nastąpi uroczyste złożenie kwiatów.
27-29.01.2023
godz. 12.00
W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu odwiedzający Muzeum Gross-Rosen w Rogoźnicy w dniach: 27-29.01 będą mogli wziąć udział w projekcji filmu dokumentalnego „Ocaleni” przygotowanego przez Muzeum POLIN. Bohaterami filmu są ocalali podczas Zagłady polscy Żydzi, starsi ludzie mieszkający w Polsce i Izraelu. Autorki filmu podążają z kamerą śladem wolontariuszek Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Janiny Goldhar i Jadwigi Rytlowej, które w Izraelu dokumentują losy Ocalałych. Razem z nimi poznajemy historie odwiedzanych bohaterów: Danuty Dąbrowskiej, Sary Gliksman i prof. Szaloma Lindenbauma, a także samych wolontariuszek i osób, które przyczyniły się do ich ocalenia. Czas trwania dokumentu: ok. 55 mim. Wstęp wolny.
4 i 5 stycznia o g. 11.00 7 i 8 stycznia o g. 19.00 godz. 11.00 i godz. 19:00 czas trwania: 55 min
Anna Podczaszy
Monodram Joanny Gonschorek
reżyseria i scenografia: Magda Skiba muzyka: Marek Litwin i Amadeusz Naczyński projekcje wideo: Karol Budrewicz
premiera 22 października 2022 r., Scena na Strychu inspicjent-sufler: Jolanta Naczyńska
Trzecie spotkanie dwóch niezwykłych osobowości artystycznych: aktorki Joanny Gonschorek i poetki Anny Podczaszy – po monodramie Joanny (2002) i spektaklu Spójrz na nią – pieśniodramat u Modrzejewskiej (2019). W niewielkiej przestrzeni Sceny na Strychu wyczarowany zostaje wewnętrzny świat bohaterki zmagającej się z codziennymi troskami i najważniejszymi pytaniami, od kolejki w przychodni do samotności w obliczu ciężkiej choroby. Mamy okazję z bardzo bliska, intymnie wręcz obserwować dylematy, których sami doświadczyliśmy albo też prędzej czy później będziemy musieli doświadczyć. A wszystko to z nutą czarnego humoru, mnóstwem świetnej muzyki, niezwykłych animacji i przede wszystkim pełnej pasji gry aktorskiej.
Monodram Joanny Gonschorek niesie przesłanie dla każdego. I dla każdego: inne. W dodatku równie bogate zarówno na przestrzeni aktorskiej, jak i wizualnej oraz dźwiękowej. […] zabiera widzów na poddasze Teatru Modrzejewskiej w Legnicy, a stamtąd – absolutnie wszędzie, gdzie tylko dusza zapragnie. To efekt tekstu Anny Podczaszy. Już pierwsze reakcje potwierdzają bowiem, że każdy, kto kupi bilet może interpretować Zapowiada się ładny dzień w odmienny, skrajnie nawet, sposób. Paweł Pawlucy, Regionfan.pl
Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, Rynek 39 Scena na Strychu
30 zł
11 i 12 stycznia 11.00 czas trwania: 120 min
Krzysztof Kopka
reżyseria: Jacek Głomb scenografia: Małgorzata Bulanda muzyka: Bartek Straburzyński ruch sceniczny: Witold Jurewicz
występują: Katarzyna Dworak, Ewa Galusińska, Joanna Gonschorek, Aleksandra Motorniuk, Anita Poddębniak, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bartek Bulanda, Rafał Cieluch, Bogdan Grzeszczak, Robert Gulaczyk, Mateusz Krzyk, Paweł Palcat, Paweł Wolak, Mariusz Sikorski
inspicjent/sufler: Jolanta Naczyńska premiera: 22 września 2011 r. w Cechowni ZG „Lubinh na inaugurację Festiwalu Teatru Nie-Złego
Teatralna ballada o muzykach kopalnianego zespołu, których śmierć kolegi popycha do wędrówki w krainę wspomnień. Po raz pierwszy opowiada się tu na scenie historię ludzi, którzy stworzyli Zagłębie Miedziowe i poświęcili mu swoje życie. Orkiestra to spektakl, w którym nie brak żadnego z odcieni życia: humoru ani goryczy, powagi ani absurdu, heroizmu ani podłości. Pokazuje się tu historię, ale nie tę wielką, polityczną, lecz zwyczajną, ludzką, o której milczą podręczniki.
Obok Orkiestry […] nie można przejść obojętnie. […] jest to opowieść o ludziach, zakleszczonych w mechanizmach historii. Mniej lub bardziej, ale jednak bezwolnych, zanurzonych z zwykłe życie, z polityką stanowiącą (nieobojętne) tło. Groteska miesza się z obyczajowością, umowność z dosłownością. Obyczajowym scenom towarzyszy ckliwość, ale dla równowagi pojawiają się zabawne sceny, sporadycznie przechodzące wręcz w kpinę (scena z Krzysztofem Kieślowskim, który kręcił reportaż o kopalni na zamówienie peerelowskich władz) albo parodię […]. Piotr Grzymisławski, Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, Rynek 39 Scena Gadzickiego
45 zł / 35 zł
13, 14 i 15 stycznia 19.00 czas trwania: 50 min
ROXXY 2 HOT Paweł Palcat i Szymon Turkiewicz ponodram Pawła Palcata Scena Inicjatyw Aktorskich
reżyseria: Szymon Turkiewicz scenografia i kostiumy: Paweł Palcat, Szymon Turkiewicz premiera: 5 lutego 2010 r., Caffe Modjeska
Współczesne celebryckie salony i kołacząca do nich ambitna dziewczyna, w którą brawurowo wciela się Paweł Palcat. Humor i pikanteria, trochę gorzkiej życiowej prawdy, a nade wszystko znakomite aktorstwo – gwarancja udanego wieczoru.
Serce staje w gardle. Aktor prowadzi widza jak na smyczy, a tak może tylko mistrz. Spektakl genialny, aktorstwo nośne. Wyżyny. Intelektualnie też bez szwanku. Tak poszedł bohater w udawanie, że aż stał się prawdziwy. Ludwik Gadzicki, „Nowa Gazeta Lubińska”
Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, Rynek 39 Art Cafe Modjeska
40 zł
18, 19 stycznia o g. 11.00 20 stycznia o g. 10.00 21 stycznia o g. 16.00 czas trwania: 75 min
GOLEC czyli… taka bajka… że ten tego… możesz być kim chcesz, kolego! Paweł Wolak i Katarzyna Dworak (PiK)
reżyseria: Paweł Wolak i Katarzyna Dworak (PiK) scenografia i kostiumy: Małgorzata Bulanda animacje: Aleksandra Listwan i Bartosz Bulanda muzyka: Krzysztof Figurski
występują: Magda Biegańska, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Zuza Motorniuk, Anita Poddębniak, Małgorzata Urbańska, Bogdan Grzeszczak, Mateusz Krzyk, Jakub Stefaniak, Paweł Wolak
muzyka na żywo: Marta Sochal-Matuszyk (skrzypce) Katarzyna Czapla (skrzypce)
inspicjent-sufler: Mariusz Sikorski premiera 2 kwietnia 2022 r., Scena Gadzickiego
Napisana z inspiracji bajkami La Fontaine’a, Krasickiego i Fredry bajka dla dzieci i dorosłych przedstawia ludzkie sprawy w zwierzęcym przebraniu. Inscenizacja z muzyką na żywo, wykorzystująca wielkoformatowe animacje, jednocześnie bawi i uczy, przekonując, że każdy jest kowalem swego losu.
Aktorzy bawią się popkulturowymi kliszami […] w spektaklu oglądamy atrakcyjnie wymyślone sceny zbiorowe […] całość ma odrobinę wodewilowego wdzięku (Piotr Kanikowski, 24legnica.pl).
35 zł / 30 zł
18 stycznia godz. 18.00
TEATR, JAKIEGO NIE ZNASZ Spotkanie z Pawłem Palcatem
Kim jest Paweł Palcat?
Nagradzanym aktorem, reżyserem, nauczycielem, wykładowcą akademickim, społecznikiem, aktywistą? Czy zespół aktorski Teatru Modrzejewskiej jest jedynym, z którym pracuje? Jak wielkie znaczenie mają zwierzęta w jego życiu prywatnym i zawodowym? Kim jest Mania?
Na kolejne spotkanie z cyklu Teatr, jakiego nie znasz, zapraszamy 18 stycznia o godz. 18.00 w Art Cafe Modjeska.
Rozmowę poprowadzi Aleksandra Chodor.
Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, Rynek 39 Art. Cafe Modjeska
22 stycznia godz. 14.00 i 16.00 czas trwania: ok. 45 min
ROK NA ZIEMI Cztery pory roku – spektakl dla najmłodszych (1 – 4 lata)
scenariusz: Joanna Gonschorek i Zespół reżyseria: Joanna Gonschorek muzyka: Andrzej Janiga scenografia: Szymon Antoniak tekst piosenki: Zuza Motorniuk występują: Magda Biegańska, Aleksandra Listwan, Zuza Motorniuk, Magda Skiba, Bartosz Bulanda, Mateusz Krzyk grają na żywo: Andrzej Janiga i Amadeusz Naczyński
inspicjent/sufler: Jolanta Naczyńska
premiera: 30 października 2021 r., Scena Gadzickiego
Przedstawienie dla najmłodszych widzów i ich rodzin. Barwna, ciekawa, działająca na wszystkie zmysły opowieść o zmieniających się porach roku i powracającym cyklu życia. Publiczność siedzi w środku sceny, która otacza ich kolorami i dźwiękami, nie przytłaczając, lecz ożywiając wyobraźnię i wciągając do wspólnej zabawy. Twórcy z wielkim wyczuciem wyczarowują przed widownią atrakcyjny świat przedmiotów, magicznych efektów wizualnych i granych na żywo dźwięków, które mogą naśladować zarówno krople deszczu, jak i brazylijską sambę.
Aby utrzymać uwagę małych widzów, teatr sięga po różne środki, łącznie z multimediami i czarami (scenograf Szymon Antoniak – udany debiut). Najfajniejsza jest chyba karuzela. Karuzela w teatrze? No właśnie! Takie cuda! […] Rytmicznemu, pociętemu na kawałki językowi towarzyszy równie pomysłowa muzyka […] Objawów znudzenia, choćby najmniejszych, nie zauważyłem. Chyba było przeciwnie: zaskoczenie, że czas płynie tak szybko. Niektórzy nie chcieli wychodzić z teatru i już po opadnięciu kurtyny rwali się się do bitwy na poduszki. W teatrze? No właśnie! Piotr Kanikowski, 24legnica.pl
25 zł / 20 zł
24, 25 stycznia godz. 11.00 czas trwania: 70 min
BAŚŃ O PIĘKNEJ PARYSADZIE Bolesław Leśmian
adaptacja i reżyseria: Bartosz Turzyński ilustracje i animacje: Mariusz Wolański kostiumy: Małgorzata Bulanda muzyka: Lautari choreografia: Katarzyna Kostrzewa
występują: Ewa Galusińska, Gabriela Fabian, Aleksandra Listwan, Anita Poddębniak, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Mateusz Krzyk, Jakub Stefaniak oraz Paweł Wolak (głos)
inspicjent/sufler: Mariusz Sikorski premiera 3 marca 2018 r., Scena Gadzickiego
Spektakl, w którym tradycja Baśni z tysiąca i jednej nocy łączy się z nowoczesną wyobraźnią teatralną, tworząc opowieść atrakcyjną i dla dzieci, i dla dorosłych. Bohaterką jest rozkapryszona księżniczka, która dla błahej zachcianki wyprawia dwóch swoich braci w podróż pełną grozy i niebezpieczeństw. Bracia ulegają złym mocom i zostają obróceni w kamień. Wtedy w Parysadzie – do tej pory myślącej tylko o sobie i swoich przyjemnościach – budzi się odwaga i gotowość do poświęceń: rusza na ratunek, nie zważając na jakiekolwiek przeszkody. Czy zdoła ocalić ukochanych braci i dowiedzieć się, co tak naprawdę jest w życiu ważne?
Podążając za historią i jej bohaterami, Turzyński śmiało krzyżuje teatr wyobraźni i teatr cieni. […] Mam nadzieję, że młodzi widzowie czy może chociażby ich rodzice wyłapią głębię przesłania tej baśni. Zrozumieją, jaką cenę tak naprawdę Parysada miała zapłacić i dlaczego. Że śmiech jest tylko częścią prawdy o świecie, pełnia człowieczeństwa wymaga przelania łez, a piękno niemożliwe jest bez szpetoty. Henryk Mazurkiewicz, Teatralny.pl
26, 27 stycznia o g. 11.00 27, 28 stycznia o g. 19.00 godz. 11.00 i 19.00 czas trwania: 105 min
SEN SREBRNY SALOMEI Juliusz Słowacki
reżyseria: Piotr Cieplak scenografia i kostiumy: Andrzej Witkowski muzyka: Paweł Czepułkowski konsultacje dramaturgiczne: Robert Urbański występują: Magda Biegańska, Gabriela Fabian, Joanna Gonschorek, Zuza Motorniuk, Bartosz Bulanda, Bogdan Grzeszczak, Mateusz Krzyk, Tomasz Lulek, Jakub Stefaniak, Paweł Wolak, Mariusz Sikorski oraz Łukasz Kucharzewski (głos)
inspicjent-sufler: Mariusz Sikorski premiera 19 listopada 2022, Scena Gadzickiego
W spektaklu wykorzystano fragment kompozycji Swiatosława Wakarczuka Misto wesny.
Sen srebrny Salomei to wciągająca, pełna zwrotów akcji sztuka, zaludniona przez niezwykłe, skomplikowane osobowości. Mimo że napisana prawie dwieście lat temu, jest dla dzisiejszego widza żywa, ekscytująca i angażująca emocjonalnie. Rzecz dzieje się w roku 1768 na ukraińskich terenach Rzeczypospolitej, gdzie chłopi podnoszą bunt przeciwko polskim panom. W miastach, miasteczkach i dworach dochodzi do potwornych masakr, krwawo mszczonych przez oddziały szlacheckie. Na tym tle Słowacki opowiada poruszającą historię miłości i zdrady, zemsty i walki o godność, zaskakująco nowocześnie zderzając tragizm z komizmem. W sposób głęboki i pozbawiony uprzedzeń spogląda na węzeł gordyjski polsko-ukraińskiej historii.
Tekst Juliusza Słowackiego, oczyszczony, jak mówi reżyser Piotr Cieplak, „z poetyckich girland”, błyszczał podczas premiery Snu srebrnego Salomei w Teatrze Modrzejewskiej niczym najczystszy brylant. Dodatkowo ten zabieg zdynamizował sztukę, dzięki czemu widz śledzi akcję jak z sensacyjnego filmu na Netfliksie. […] Sen srebrny Salomei w legnickiej wersji, po ociosaniu z nadmiaru słów, zaskakuje iście szekspirowską intrygą i wartkim następstwem zdarzeń. Na scenie dzieje się dużo. Jest miłość i zdrada, zbrodnia i pomsta, podstęp i heroizm, tkliwość i okrucieństwo, śmierć, a nawet zmartwychwstanie – zwroty akcji jak w rasowym thrillerze. Piotr Kanikowski, 24legnica.pl
45 zł/ 35 zł
29 stycznia Scena Gadzickiego godz. 19.00
KONCERT ZESPOŁU LUNA VOICES Złota Era Hollywood
29 stycznia, godz. 19.00 Scena Gadzickiego
Zapraszamy na niezwykłą wyprawę do świata wielkiego kina!!!
Złoty okres hollywoodzkiej „fabryki snów” to epoka wielkich filmów, legendarnych kreacji aktorskich oraz niezapomnianych melodii. Przedstawimy najwspanialsze i najbardziej magiczne momenty złotych czasów amerykańskiego kina – od epoki charlestona szalonych lat 20. po erę technikoloru i słynnych musicali. W repertuarze znalazły się utwory, które wykonywały takie gwiazdy, jak Pola Negri, Marlena Dietrich, Marilyn Monroe, Fred Astaire, czyli takie filmowe hity jak Night and Day, Singing in The Rain, I wanna be loved by you , Moon River.
Wokalistki Luna Voices – Natalia Kiczyńska, Karolina Pasierbska, Monika Kuczera – jako solistki oraz członkinie chóru Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu występowały na wielu scenach polskich i zagranicznych, m.in. w Royal Albert Hall na BBC PROMS 2015 (Londyn), Gewandhaus (Lipsk), Wiener Philharmonie (Wiedeń), pracując z tak uznanymi dyrygentami jak Paul McCreesh, Giovanni Antonini, Krzysztof Penderecki i wielu innych.
Za aranżację utworów Złotej Ery Hollywood odpowiadają basista, kompozytor i aranżer Filip Torres, występujący wraz z Jose Torresem i Havana Dreams, oraz kompozytor Grzech Piotrowski.
70 zł
13.01.2023 19:00-21:00
Wykonawcy: Miłosz Kula – dyrygent Jose Torres i Havana Dreams Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej
Program: Jose Torres & Havana Dreams: Aquellos ojos verdes, Besame mucho, Chan chan, Dos Gardenias, Drume Negrita, El manisero, Guantanamera, Como fue, Me voy pal pueblo, Obsession, Perdón, Quiereme Mucho, Son para Ti, Madrigal
Każdy koncert zespołu Jose Torres & Havana Dreams to podróż w krainę latynoskich rytmów, pełnych słońca kolorów i dźwięków Kuby oraz Ameryki Łacińskiej. Program artystyczny jest wędrówką po krainie radości, pokładach energii i ścieżkach nostalgii oddających klimat ulic Havany. Pomiędzy utworami Jose Torres wprowadza publiczność w tematykę utworów, opowiada anegdoty, wciąga widzów w show. Wspiera go w tym zespół Havana Dreams z wokalistami – znany kubańczyk Juan Carlos Hechavarria León oraz wspaniała Yaremi de las Mercedes Kordos.
sala koncertowa Filharmonii Sudeckiej, ul. Słowackiego 4, 58-300 Wałbrzych
60/65 zł – bilet ulgowy 80/85 zł – bilet normalny
20.01.2023 19:00-21:00
Wykonawcy: Radosław Droń – dyrygent Dorota Graca – skrzypce Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej
Program: E. Chabrier España E. Lalò Symfonia hiszpańska d-moll op. 21 G. Bizet Suita nr 1 i 2 z opery Carmen
Habanera (wykonywana przez Carmen podczas I aktu) – zaczyna się od słów L’amour est un oiseau rebelle (Miłość jest wolnym ptakiem), które napisał sam Bizet. Jest ona najlepszą charakterystyką głównej bohaterki – niezdolnej do stałego uczucia, często zmieniającej kochanków. Pieśń świadczy o tym, że Carmen nie czuje się odpowiedzialna za krzywdę, którą wyrządza „usidlonym” przez siebie mężczyznom, co finalnie źle się dla niej kończy.
30/32 zł – bilet ulgowy 40/43 zł – bilet normalny
21.01.2023 18:00-20:00
Wykonawcy: Sylwia Waindok – flet Anna Mondry – waltornia Kamil Grabowski – fortepian
Program: G. Barboteu Esquisse E. Ewazen Ballade, Pastorale and Dance F. Duvernoy Trio nr 2 A. F. Doppler Souvenir du Rigi op. 38
Pragniemy Państwu zaprezentować jedno z najpiękniejszych współbrzmień instrumentów w nietuzinkowym repertuarze! Dzięki połączeniu brzmienia fletu, waltorni i fortepianu powstaje barwa, którą rzadko można usłyszeć w występach zespołów kameralnych. Jest to zatem okazja do zapoznania się z tą wyjątkową kompilacją instrumentów. Proponujemy Państwu wieczór pełen emocji, pięknych barw i dobrej energii!
20/22 zł – bilet ulgowy 30/32 zł – bilet normalny
27.01.2023 19:00-21:00
Wykonawcy: Krzysztof Kusiel-Moroz – dyrygent Soliści: Studenci Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej Chór Kameralny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, przygotowanie – Krzysztof Kusiel-Moroz
Program: W. A. Mozart Czarodziejski flet – opera w wersji koncertowej
Najsłynniejsza ze wszystkich – Aria Królowej Nocy Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen (Piekielna zemsta kipi w moim sercu), okrzyknięta została jedną z najtrudniejszych arii operowych świata. Królowa Nocy władająca baśniową krainą jest postacią na wskroś przepełnioną złem. Odkąd jej mąż przekazał arcykapłanowi Sarastrowi amulet Siedmiokrotnego Kręgu Słonecznego obsesyjnie próbuje odzyskać artefakt, by wszelka władza należała do niej. Jednak miłość zwycięża wszelkie zło…
9.12.2022-15.01.2023 godz. 10:30-18:30
Robert Syta – artysta plastyk działający w obszarach malarstwa, rysunku, grafiki, projektowania graficznego, fotografii, organizacji działań artystycznych.
Urodzony w 1965 roku, ukończył Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Obronił dyplom w pracowni projektowania graficznego pod kierunkiem prof. Jana Jaromira Aleksiuna. Obecnie pracuje we Wrocławskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu.
Czynnie uprawia fotografię, rysunek, malarstwo, kaligrafię, grafikę użytkową. Ma na swoim koncie szereg wystaw i prezentacji. Aktywnie współdziała przy organizacji akcji „Cały Wrocław Czyta” i „Radosna Parada Niepodległości we Wrocławiu”, jest pomysłodawcą i kuratorem Biennale Twórczości Nauczycieli we Wrocławiu.
O Wystawie:
„W kulturze i sztuce natura i człowiek często stają do siebie w opozycji. Człowiek działający przeciw naturze, natura działająca na szkodę człowieka. W tym kontekście fotografie Roberta Syty mogą stać się metaforą niecodziennej symbiozy między ludźmi, a przyrodą, która ich otacza. Wbrew pozorom człowiek podąża śladami natury, choć czasem nie zdaje sobie z tego sprawy.
Fotografie, które mogą Państwo obejrzeć przedstawiają pejzaże naturalne i sztuczne, struktury, kształty, symetrie. Pozornie zdaje się, że świat i dzieła tworzone ręką człowieka są poukładane, składające się z figur geometrycznych, linii prostych i zakrzywionych, ale złożonych w symetryczne wzory. Są równe. Dzieła natury są pozornie bardziej przypadkowe, więcej w nich chaosu, fal, asymetrii, zakrzywień. Jednocześnie natura i człowiek nie tylko współdziałają ze sobą, co widać na fotografiach, ale ich działania układają się w zupełnie nieprzypadkowy, linearny łańcuch powiązań i ciągów przyczynowo-skutkowych. Człowiek od zarania dziejów inspirację czerpał z natury, a natura z kolei od zawsze wplatała się w ludzkie dzieła wzbogacając tym samym krajobraz i nadając nowe znaczenie.
Na fotografiach zobaczymy dzieła człowieka i natury, razem i osobno. Będziemy mieć niecodzienną okazję do porównania symetrii i asymetrii tworów ludzkich i naturalnych oraz obserwowania, jak pięknie potrafią one nie tylko współistnieć, ale i uzupełniać się. Doświadczymy też jednak potrzeby wyznaczania granic. Na niektórych obrazach fotograficznych zobaczymy to, co nietknięte ręką człowieka i co powinno takim pozostać, bez zbędnych ingerencji, ponieważ jest piękne samo w sobie. W ten sposób dzieła Roberta Syty mogą wpisać się w powszechny dziś dyskurs ekologiczny, stać się głosem wzywającym do współistnienia nie polegającego na czynieniu sobie ziemi poddaną, a raczej na uczeniu się od siebie nawzajem.
Robert Syta, jako artysta, który poświęcił swoje twórcze życie technikom takim jak rysunek, malarstwo, grafika, jest fotografem, który na zdjęciach uwiecznia malarskość zjawisk, krajobrazów, zabytków, dzieł. Struktury przedstawianych obiektów, niczym pociągnięcia pędzla czy linie ołówka, wysuwają się na pierwszy plan, przyciągają uwagę, pociągają obserwatora. Obraz przedstawiony na fotografii składa się z milionów pikseli, dokładnie tak jak krajobraz składa się z milionów elementów, co nadaje jeszcze głębszy sens relacji między człowiekiem a naturą.
Fotografie zachwycają i upajają, a ich bliższe poznanie daje odbiorcy poczucie bliskości z otaczającym go światem. A przecież, czy nie taka jest między innymi rola fotografii?” (Alicja Syta).
———
Kurator wystawy: dr Rafał Werszler
Galeria pod Plafonem,
Hol DBP, Rynek 58
03.01.2023 godz. 17:00-19:00
Towarzystwo Miłośników Wrocławia oraz Dolnośląska Biblioteka Publiczna zapraszają na wykład redaktor Joanny Lamparskiej pt.: „Wrocławskie tajemnice”.
Sala nr 35, III piętro DBP, Rynek 58
17.01.2023 godz. 17:00-18:30
„Historia filmu dla każdego” to cykl popularyzatorskich prelekcji przybliżających dzieje światowego kina – od jego początków do czasów współczesnych. Podczas kolejnych spotkań Dawid Głownia opowie m.in. o narodzinach Hollywood, europejskim kinie niemym, klasycznym kinie gatunków, tendencjom nowofalowym w filmie oraz Kinie Nowej Przygody i współczesnym blockbusterom.
Biogram:
Dawid Głownia – doktor nauk o sztuce UJ, pracownik Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWr, badacz filmu i szeroko rozumianej kultury popularnej. Autor dwóch książek o kinie japońskim oraz kilkunastu artykułów naukowych poświęconych popkulturze. W wolnych chwilach prowadzi fanpage i blog Pan Optykon.
Sala nr 22, II piętro DBP, Rynek 58
27.01.2023 godz. 17:30
Zapraszamy na spotkanie z cyklu Dookoła Siedmiu Kontynentów z podróżnikiem Bolesławem Grabowskim. Tym razem prelekcja będzie dotyczyła Libanu.
Liban to też Ziemia Święta pełna epizodów zarówno ze Starego jak i Nowego Testamentu. Historia Libanu sięga 5 tysięcy lat przed Chrystusem. Liban to przede wszystkim kraina zapierających dech pejzaży i wspaniałe zabytki. Kraj legendarnych cedrów, świętego Charbela i niesamowitych starożytnych świątyń w Baalbek. To miejsce magiczne wręcz nasycone religijnością. Libańczycy to ludzie gościnni, otwarci i tolerancyjni. Prelegent chciałby przybliżyć ten kraj i przełamać wiele stereotypów narosłych przez lata o tym niezwykłym kraju.
12.01.2023 godz. 19.00-21.00
Zapraszamy na koncert, podczas którego wystąpi śpiewak Szymon Komasa w towarzystwie pianistów Sophii Muñoz i Adama Kośmiei.
Utytułowany śpiewak Szymon Komasa zaprezentuje bogaty wybór pieśni polskich, w tym wokalne miniatury liryczne Stefana Kisielewskiego do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. W wykonaniu artysty zabrzmią także dzieła brytyjskiej kompozytorki Rebekki Clarke oraz utwory z francuskiej i niemieckiej literatury wokalnej, w tym monolog samotnego artysty, niepotrafiącego odnaleźć się w zgiełku otaczającego go świata, autorstwa Gustava Mahlera. Wieczór dopełni zaś twórczość francuska – pianiści Sophia Muñoz i Adam Kośmieja zaprezentują Preludium do „Popołudnia fauna” w wersji na dwa fortepiany Claude’a Debussy’ego oraz Erika Satiego, jednego z najbardziej ekscentrycznych kompozytorów w historii muzyki.
NFM, Sala Kameralna plac Wolności 1, Wrocław
od 20 zł do 55 zł
14.01.2023 godz. 18.00-20.00
Chór NFM pod dyrekcją francuskiego dyrygenta Mathieu Romano wykona przekrój dzieł kompozytorów reprezentujących rozmaite style.
Tego wieczoru zabrzmią nie tylko utwory pióra Franza Schuberta oraz Johannesa Brahmsa, ale i Samuela Barbera czy Benjamina Brittena. Koncert rozpoczną dźwięki muzycznego opracowania wierszy chińskich pochodzących z ósmego wieku naszej ery autorstwa Philippe’a Hersanta, współcześnie działającego francuskiego kompozytora. Poprzedzą jedną z części Requiem Herberta Howellsa, utworu niezwykle poruszającego. Choć został napisany w 1932 roku, jego partytura ujrzała światło dzienne dopiero pięćdziesiąt lat później. Cień na proces twórczy rzuciła przedwczesna śmierć syna kompozytora. Artysta wykorzystał teksty psalmów oraz fragmenty liturgii za zmarłych – katolickiej i anglikańskiej. Muzyka chóralna będzie się przeplatać tego wieczoru z arcydziełami literatury fortepianowej. Przy instrumencie zasiądzie Michał Rot.
NFM, Sala Czerwona plac Wolności 1, Wrocław
20.01.2023 godz. 19.00-21.00
Fragmenty rewolucyjnego dramatu muzycznego Richarda Wagnera i poemat symfoniczny Richarda Straussa zabrzmią w wykonaniu NFM Filharmonii Wrocławskiej!
Program koncertu kanadyjskiej dyrygentki Keri-Lynn Wilson w intrygujący sposób połączy ze sobą muzykę od romantyzmu do współczesności. Zabrzmi utwór jednego z wybitnych kompozytorów litewskich – Vytautasa Barkauskasa. Wysłuchamy także wstępu do Tristana i Izoldy Richarda Wagnera, dramatu muzycznego, który na zawsze zmienił historię muzyki, barwnego i dowcipnego poematu symfonicznego Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała Richarda Straussa oraz jednego ze znakomitych koncertów wiolonczelowych XX wieku. Partię solową w ostatnim z tych dzieł zagra wirtuoz tego instrumentu, Nicolas Altstaedt.
NFM, Sala Główna plac Wolności 1, Wrocław
od 20 do 65 zł
21.01.2023 godz. 18.00-20.00
Dzieła gigantów muzyki poważnej – Johanna Sebastiana Bacha oraz Ludwiga van Beethovena – wypełnią program koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum.
Pod dyrekcją Josepha Swensena zabrzmi słynny Koncert klawesynowy d-moll BWV 1052 w opracowaniu na fortepian autorstwa lipskiego kantora. Najstarszy rękopis partytury datowany jest na 1734 rok, ostateczna wersja koncertu spisana została jednak parę lat później, a więc u schyłku życia Johanna Sebastiana Bacha. Przyjmuje się, że dzieło jest transkrypcją zaginionego koncertu, przeznaczonego nie na klawesyn, a inny instrument – prawdopodobnie skrzypce bądź organy. Dzieło przyciąga siłą brzmienia. Wysłuchamy również XIII Kwartetu smyczkowego B-dur op. 130 Ludwiga van Beethovena, utworu rozbudowanego i przemyślanego w niezwykle oryginalny sposób. Wieczór zwieńczy Große Fuge, przez wiele lat wywołująca niemałe kontrowersje – uważano ją bowiem za niewykonalną i napisaną w sposób całkowicie niezrozumiały. Jej walory doceniono na nowo w dwudziestym stuleciu, przykuła wówczas uwagę Igora Strawińskiego oraz Glenna Goulda, którzy jednogłośnie uznali dzieło za absolutnie współczesne.
27.01.2023 godz. 19.00-21.00
Zapraszamy do Sali Głównej NFM na koncert inaugurujący Witold Lutosławski World Days!
Zapraszamy do Wrocławia na nowy międzynarodowy projekt upamiętniający wielkiego polskiego kompozytora i patrona Narodowego Forum Muzyki – Witolda Lutosławskiego. Pierwsza jego odsłona odbędzie się w 110. rocznicę urodzin artysty. Tego wieczoru na estradzie wraz z NFM Filharmonią Wrocławską oraz maestrem Giancarlem Guerrero pojawi się zwycięzca VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina – Garrick Ohlsson. Artyści zaprezentują Symfonię koncertująca op. 60 na fortepian i orkiestrę, którą Karol Szymanowski zadedykował swemu przyjacielowi, wielkiemu pianiście Arturowi Rubinsteinowi. Wieczór zwieńczą dźwięki III Symfonii Witolda Lutosławskiego, powstałej na zamówienie Chicago Symphony Orchestra w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. Jej forma jest wynikiem doświadczeń kompozytora jako słuchacza zafascynowanego ekspansją symfoniki Ludwiga van Beethovena i Johannesa Brahmsa. Jednak modelem idealnym pozostawała dla niego symfonia Josepha Haydna.
27.01.2023 godz. 18.00-20.00
NFM Orkiestra Leopoldinum wraz ze skrzypkiem i dyrygentem Richardem Tognettim zaprezentują dzieła epoki baroku, klasycyzmu oraz bliższe współczesności.
Koncert rozpocznie Concerto grosso A-dur op. 6 nr 11 pióra Georga Friedricha Händla – niemieckiego kompozytora późnego baroku. Kunsztowna w wyrazie kompozycja poprzedzi Partitę Witolda Lutosławskiego, która pierwotnie przeznaczona była na skrzypce i fortepian. Artysta napisał także wersję orkiestrową z myślą o legendarnej skrzypaczce – Anne-Sophie Mutter. Lutosławski na przestrzeni partytury sięgał do przedklasycznej osiemnastowiecznej tradycji muzyki instrumentalnej. Z kolei II Kwartet smyczkowy op. 56 Karola Szymanowskiego stworzony został jesienią 1927 roku z myślą o organizowanym przez Musical Fund Society z Filadelfii konkursie na kompozycję kameralną. Choć został finalnie odrzucony, dziś uznawany jest za jedno z najbardziej awangardowych dzieł w bogatej twórczości artysty. Wieczór zwieńczy Sonata A-dur op. 47 Ludwiga van Beethovena, uchodząca za jedną z najsłynniejszych, a zarazem najpotężniejszych sonat skrzypcowych w historii.
07.01.2023 godz. 19:00-20:00
Patrycja Hefczyńska wystąpi w Ogrodzie Zimowym WTP z projektem Broad Peak
W styczniu zapraszamy do Zimowego Ogrodu WTP na koncert Patrycji Hefczyńskiej z projektem Broad Peak!
Patrycja Hefczyńska – dj-ka, autorka tekstów i muzyki, znana widzom Wrocławskiego Teatru Pantomimy, jako twórczyni muzyki do „Tyrana” w reż. Jakuba Lewandowskiego.
Jak podkreśla artystka, Broad Peak to koncert-spotkanie dwóch rzeczywistości, człowieka i natury.
Minimalne, emocjonalne dźwięki przeniosą nas w świat opowieści pełnych włóczęgi, zapachów lasu, ciszy, wiatru, mgieł, czuwania pod gołym niebem, cumowania wzdłuż Odry.
Utwory z albumów „Zimowe morze” i „Dywizje wilków” powstały z miłości do natury, zwierząt i rzeki, z którą muzycy są mocno związani, a którzy zdają się za ich pośrednictwem do nas apelować: uczyńmy świat dzikszym miejscem! W dzikości nasze przetrwanie!
Gościnnie w duecie z Patrycją Hefczyńską na altówce, tank drum i dzwonkach koshi zagra Ela Sokołowska.
Koncert odbędzie się w sobotę, 7 stycznia, o godz. 19:00 w Zimowym Ogrodzie WTP (sala baletowa).
al.. Dębowa 16, Sala Baletowa
13.01.2023 godz. 17:00 – 17:45
Scenariusz i reżyseria: Artur Borkowski. Na motywach „Królowej śniegu” H. Ch. Andersena
Historia o przyjaźni trwalszej niż najstarsze lodowce świata, o przyjaźni cieplejszej niż Słońce.
Klasyczny motyw podróży, realizujący się w podążaniu Gerdy za porwanym przez Królową Śniegu Kajem, jest pretekstem do ukazania ciepłego i walecznego serca głównej bohaterki.
Siła Gerdy, jej samozaparcie, narastająca z każdym krokiem odwaga, pokazują, że każdy z nas – mały, czy duży – ma w sobie niezwykłe pokłady siły umożliwiające podjęcie walki o to, na czym nam naprawdę zależy.
Podwórko – scena zimowa WTP, al. Dębowa 16
25 zł normalny / 20 zł ulgowy
14.01.2023 godz. 17:00 – 17:45
15.01.2023 godz. 17:00 – 17:45
20.01.2023 godz. 19:00-20:30
Mini serial teatralny oparty na utworze Adama Mickiewicza. Trzech reżyserów, trzy odcinki, trzy historie: „Romantyczność”, „Świteź”, „Lilije”.
Ballady i romanse to teatralna realizacja mickiewiczowskich ballad w konwencji pantomimy zespołowej i próba przeniesienia ich na język teatru ruchu. Niezwykle duży potencjał pantomimiczny tkwiący w Balladach…, czyli mocne i wyraziste postaci, tajemniczość, fantastyka i groza, są doskonałym pretekstem do ich realizacji w formie pantomimy zespołowej, teatru ruchu, czy podjęcia zabawy ze słowem. Trzech reżyserów – Zdenka Pszczołowska, Błażej Peszek i Piotr Soroka – przygotowali po jednej części przedstawienia, tzw. odcinku, który pozwoli na prezentację różnorodnych sposobów odczytania i przeniesienia na scenę idei romantycznych. W przedstawieniu muzykę na żywo wykonują wrocławscy muzycy Magda Pasierska i Szymon Tomczyk.
Uwaga: przedstawienie zawiera sceny nagości.
Centrum Sztuk Performatywnych PIEKARNIA, ul. Księcia Witolda 62
45 zł normalny / 35 zł ulgowy
21.01.2023 godz. 19:00-20:30
22.01.2023 godz. 19:00-20:30